Strona WWW - Plan zajęć
Asembler
Asembler
(ang. assembly languages) to w informatyce rodzina
języków programowania niskiego poziomu, w których
zasadniczo jedno polecenie odpowiada jednemu rozkazowi procesora.
Są to języki powstałe na bazie języka maszynowego poprzez zastąpienie
liczb odpowiadających fragmentom rozkazów kodu maszynowego ich symbolicznymi
odpowiednikami. Dzięki zamianie liczb na tzw. mnemoniki można pisać programy
w miarę zrozumiałe dla człowieka, a jednocześnie bezpośrednio
tłumaczone na kod maszynowy procesora, co pozwala zapewnić duży stopień
kontroli programisty nad zachowaniem procesora.
Pierwszym asemblerem był skonstruowany przez Konrada Zuse - układ
elektromechaniczny przygotowania taśmy perforowanej z programem dla
maszyny Z4 (moduł Planfertigungsteil). Pozwalał na wprowadzanie
i odczyt rozkazów i adresów w sposób zrozumiały dla człowieka.
Współcześnie praktycznie nie używa się asemblera do pisania całych programów
dla komputerów osobistych. Jest on za to wciąż używany do pisania fragmentów
wymagających bardzo wysokiej wydajności lub mających inne specjalne wymagania,
np. dla oprogramowania mikrokontrolerów o niewielkich rozmiarach pamięci
programu.
Rozszerzeniem Asemblera z zachowaniem wszystkich jego
możliwości jest makroasembler.
Copyright (c)by Jan Biernat