Strona WWW - Plan zajęć

Asembler


Asembler (ang. assembly languages) to w informatyce rodzina języków programowania niskiego poziomu, w których zasadniczo jedno polecenie odpowiada jednemu rozkazowi procesora. Są to języki powstałe na bazie języka maszynowego poprzez zastąpienie liczb odpowiadających fragmentom rozkazów kodu maszynowego ich symbolicznymi odpowiednikami. Dzięki zamianie liczb na tzw. mnemoniki można pisać programy w miarę zrozumiałe dla człowieka, a jednocześnie bezpośrednio tłumaczone na kod maszynowy procesora, co pozwala zapewnić duży stopień kontroli programisty nad zachowaniem procesora.

Pierwszym asemblerem był skonstruowany przez Konrada Zuse - układ elektromechaniczny przygotowania taśmy perforowanej z programem dla maszyny Z4 (moduł Planfertigungsteil). Pozwalał na wprowadzanie i odczyt rozkazów i adresów w sposób zrozumiały dla człowieka. Współcześnie praktycznie nie używa się asemblera do pisania całych programów dla komputerów osobistych. Jest on za to wciąż używany do pisania fragmentów wymagających bardzo wysokiej wydajności lub mających inne specjalne wymagania,
np. dla oprogramowania mikrokontrolerów o niewielkich rozmiarach pamięci programu.


Rozszerzeniem Asemblera z zachowaniem wszystkich jego możliwości jest makroasembler.



Copyright (c)by Jan Biernat